Minggu Pertama
Secara etimologi istilah blended
learning terdiri dari dua kata yaitu blended dan learning. Kata blended berarti
campuran, bersama untuk meningkatkan kualitas agar bertambah baik (Collins
Dictionary) atau formula suatu penyelarasan kombinasi atau perpaduan (Oxford
English Dictionary) (Heinze and Procter, 2006:236). Sedangkan learning memiliki
makna umum yakni belajar, dengan demikian sepintas mengandung makna pola
pembelajaran yang mengandung unsur pencampuran, atau penggabungan antara satu
pola dengan pola yang lainnya. Apa yang di campurkan? Elenena (2006)
menyampaikan bahwa yang dicampurkan adalah dua unsur utama, yakni pembelajaran
di kelas (class room lesson) dengan online learning.
Di atas adalah beberapa definisi
blended learning yang yang saya cari di dalam internet untuk memudahkan saya
memahami apa itu BL. Pada minggu pertama dalam pembelajaran maya ini ini saya
didedahkan pengertian Blended Learning (BL), iaitu "Gabungan teknologi
tradisional dan digital yang digabungkan bersama dengan cara membantu pelajar
belajar lebih produktif. Pelajar menggunakan masa mereka lebih baik: mereka
mencapai lebih banyak ". Pada langkah
1.4 diadakan kuiz, ini mendorong saya untuk memikirkan semula apa yang diajar
di dalam bl. Ia bagus, kerana ia adalah
idea yang lebih luas daripada hanya menambah kaedah dalam talian untuk
pengajaran yang sedia ada. Dengan cara ini, ini juga boleh menguji ingatan dan mendorong saya untuk memikirkan topik dengan
cara yang lebih terperinci.
Kebaikan dengan adanya BL
dalam bidang pendidikan, maka pada saat ini sudah dimungkinkan untuk diadakan
belajar jarak jauh dengan menggunakan media internet untuk menghubungkan antara
mahasiswa dengan pensyarahnya, melihat nilai mahasiswa secara online, melihat jadual
kuliah, mengirimkan tugas yang diberikan pensyarah dan sebagainnya, semuannya
itu sudah dapat dilakukan.
Kekuatan yang terdapat dapat dalam
minggu ini adalah video yang ditunjukan pada minggu ini sangat menarik dan penerangan
yang diberikan memudahkan saya memahami isi kandungan pembelajaran BL ini.
Kelemahan yang ada adalah
penerangannya sangat ringkas dan memerlukan pencarian bahan lain untuk memahami
isi kandungan BL ini.
Cadangan saya pada masa akan datang
menggunakan modoretor yang menarik dan
sesuai dengan keadaan.
Minggu Kedua
Walaupun kursus ini direka khas
untuk guru dan pelatihan vokasional, ia telah menarik sejumlah besar individu
yang bekerja sama sama ada di sektor Pendidikan Tinggi atau sektor sekolah
seperti saya. Pada minggu ini banyak peserta berkongsi pengalaman mereka dari
pelbagai konteks dan reka bentuk kurikulum dan pedagogi untuk memacu penggunaan
teknologi digital. Pendekatan yang lebih fleksibel untuk pembelajaran, membolehkan
pelajar mengakses bahan pembelajaran mereka di mana sahaja mereka berada dan
dari mana-mana peranti. Sekarang menjadi lebih intuitif bagi pelajar untuk
mengambil komputer atau peranti mudah alih untuk mengakses sumber pembelajaran
mereka daripada mengambil buku teks .
Minggu ini terdapat banyak
perbincangan positif mengenai pendekatan konstruktivisme sosial, cara
pembelajaran yang campuran dapat memupuk kemerdekaan pelajar, pemikiran kreatif
dan interaksi sosial. Pada minggu ini saya didedahkan dengan :
1-
Alat
pemerhatian, alat ini digunakan untuk berforum, berkongsi idea, pendapat dan
pengalaman kami sebenarnya telah membantu saya memahami konsep pembelajaran
campuran dalam perspektif baru ".
2-
Audit
kemahiran digital dan mengulas tentang bagaimana anda merasa seperti 'pemula'
atau bahawa anda 'mempunyai banyak belajar'. Bagi mereka yang sudah menggunakan
teknologi digital, mereka lebih kreatif dan inovatif. Ia juga bagus untuk
melihat peserta menyokong antara satu sama lain melalui langkah-langkah ini.
3-
Pengunaan
Panopto untuk membuat video panduan
pengguna dan berkongsi dengan pelajar.
Kekuatan pada minggu ini adalah
kesemua maklumat yang disampaikan sangat berguna kepada saya untuk PdPc. Tiada
kelemahan yang saya dapati dalam minggu ini.
Minggu Ketiga
Minggu ini kami telah meneroka VLEs.
Apakah itu VLEs. VLEs ialah sebuah
lingkungan pembelajaran virtual atau yang dikenal dengan virtual
learning environment. (VLE) adalah sebuah platform berbasis Web untuk
pembelajaran dalam aspek digital yang biasa dipakai oleh beberapa institusi
pendidikan. VLEs biasanya: memungkinkan pengguna untuk menjadi lebih
terorganisir dalam kelompok-kelompok, kelompok-kelompok dan peran; menyediakan
sumber daya, kegiatandan interaksi di dalam sebuah program; menyediakan
berbagai tahap penilaian; laporan tentang partisipasi; dan memiliki beberapa
tingkat integrasi dengan beberapa sistem kelembagaan lainnya. Bagi
orang-orang yang mengedit VLEs mungkin memiliki peran de facto sebagai pembuat
dan pendesain lingkungan. VLEs telah diadopsi oleh hampir semua lembaga
pendidikan tinggi di anglosphere.
Kesan utama saya pada minggu ini
adalah salah satu penerokaan. Anda telah jelas meneroka VLE anda , meneroka
alat terbuka yang telah kami perkenalkan, dan meneroka sumber pendidikan
terbuka di platform.
Sumber-sumber ini seolah-olah
relevan dan bermanfaat kepada saya, dan kebanyakan daripadanya telah menyediakan pautan kepada pelbagai
sumber yang sangat berguna. Alat persembahan multimedia, Prezi. Saya melihat
Prezi digunakan dan terkesan, ia lebih menarik daripada PowerPoint yang kelihatan
membosankan berbanding. Prezi kini telah menjadi lebih komersil.
Kekuatan yang terdapat pada minggu
ini adalah penggunaan prezi ini lebih menarik dan sesuai digunakan kepada
pelajar saya. Kelemahannya ialah penggunaan Bahasa Inggeris sangat tinggi dan
menyukarkan saya memahami banyak perkataan.
Pada masa akan datang mereka perlu memudahkan dan ia dapat memberi
manfaat kepada orang lain.
Minggu Keempat
Teknologi digital digunakan umtuk
memudahkan para pelajar mengumpul, menyampaikan, dan menukar sumber yang mereka
temukan, dan dalam pembelajaran BL ini
telah memberikan beberapa contoh
pertukaran komuniti yang sangat hebat.
Ada beberapa idea menarik yang menarik melalui aktiviti 'inspirasi kreatif' di
Langkah 4.3, dan dengan banyak hiperpautan untuk diikuti - dari mana pasukan
kursus.
Dan dalam Langkah 4.6, di mana BL
mencadangkan mencari sumber untuk pembelajaran terbalik, 10 komen pertama telah
menghasilkan 7 pautan berguna. Anda melihat bagaimana teknologi dapat
menimbulkan sumbangan 'pelajar' daripada tindakan peserta dalam kursus ini, dan
bagaimana 'pelajar' menyumbang kepada kandungan kursus.
Terima kasih kerana semua sumbangan
ini, yang semuanya membantu memperkayakan kursus ini. Perbualan antara peserta
adalah satu lagi aspek penting dalam kursus pembangunan profesional seperti
ini. Di sini saya fikir kita perlu memberi penghormatan kepada cara FutureLearn
menganjurkan komen - di mana balasan dikaitkan dengan komen asal. Kita dapat
melihat di mana perbualan lebih lama sedang berkembang, dan mudah mengikuti
mereka. Ini berbeza dari beberapa platform MOOC yang lain. Satu lagi yang saya
ajar pada masa ini menyusun balasan dan komen dalam susunan kronologi, jadi
sukar untuk mengejar kembali untuk melihat komen jawapan yang berkaitan.
Sebagai contoh, dalam Langkah 4.5
Saya menikmati perbincangan mengenai pelajar yang membuat penggambaran diri
mereka, dan yang menggunakan kuiz, dan yang menggunakan alat 'ensemble
kebangsaan'. Dalam semua ini, anda saling mencabar, dan saya, dan menawarkan
idea-idea yang lebih lanjut - sama seperti komuniti profesional harus
beroperasi. Kita semua belajar, dan membina pengetahuan komuniti baru ini
bersama-sama. Pada peringkat ini peserta kursus sering bimbang tentang
mempunyai masa untuk mengambil semuanya. Jika anda merasakan tekanan, berikut
adalah beberapa petua:
Minggu Kelima
Minggu ini merupakan minggu terakhir
bagi saya mengikuti pembelajran BL. Pada sesi in terdapat banyak komen yang
baik tentang bekerja bersama para pelajar untuk membantu mereka melihat nilai
ditambah menggunakan kemahiran digital mereka untuk perniagaan kerja dan kajian
yang serius, sementara sebahagian daripada anda juga bimbang tentang rakan
sekerja yang tidak cuba untuk terlibat dengan digital dunia Langkah 5.2. Linda
Danielis berkata:
"Kemahiran digital yang
diperlukan dapat dipertimbangkan dalam vena yang sama seperti kemahiran
matematik atau celik huruf: pelajar perlu kompeten dalam pemahaman dan aplikasi
mereka. Ini bermakna tutor kandungan subjek juga membantu pelajar pelatih ke
tahap literasi tinggi dalam matematik, bahasa Inggeris dan teknologi digital ".
Sementara Pia Taudal berkata:
"Bagaimanapun saya ...
mendapati bahawa kakitangan lebih enggan mengambil latihan baru dalam alatan
digital kerana beban kerja dan mungkin sedikit takut akan perkara baru! Oleh
itu, apabila saya melihat penemuan utama menyoroti hakikat bahawa pengalaman
digital pelajar sangat bergantung pada keyakinan dan keupayaan guru mereka, ia
membuat saya tertanya-tanya apa masa depan akan membawa jika kita tidak
memastikan untuk sentiasa dikemas kini dan terbuka kepada perkara-perkara baru
" . Dalam Langkah 5.4 terdapat beberapa cerita inspirasi dan perbincangan
reflektif berharga tentang bagaimana kita boleh menggunakan teknologi untuk
melibatkan pelajar yang tidak diurus, dan membantu pelajar dengan keperluan
khusus, sama ada secara fizikal atau keadaan, yang akses kepada pembelajaran
dan pendidikan dapat berubah dengan apa yang mereka dapat lakukan dengan
bantuan teknologi.
Terdapat beberapa komen yang sangat
positif mengenai kursus dalam Langkah Ini, dan itu menggalakkan, kerana keseluruhannya
adalah untuk mengembangkan komuniti yang indah dalam pengajaran dan latihan
inovatif ini.
Pada permulaan kursus kami berkata:
"Menjelang akhir 5 minggu, kami
harap anda juga akan melihat dengan tepat di mana anda boleh menggunakan lebih
banyak belajar belajar sendiri, dan anda akan bersedia untuk mencadangkan dan
membangunkan beberapa teknik baru yang akan menyumbang kepada kejayaan pelajar
anda sendiri" .
Banyak komen menunjukkan bahawa
peserta telah melakukan perjalanan seperti ini. Oleh itu kami berharap anda
semua yang terbaik apabila anda mengambil idea dan teknik ini ke dalam amalan
anda. Dan harap bekerjasama dengan anda pada kursus susulan pada Essentials
Pembelajaran yang Digabungkan: Amalan Embedding. Kami mempunyai satu permintaan
muktamad: kami ingin mengetahui sama ada perjalanan anda terus mengambil
idea-idea dari kursus ke dalam amalan anda. Mampu membuktikan kesan seperti ini
adalah bagaimana kita memujuk pembiaya kami, Ufi Charitable Trust, dan pembekal
dana yang lain, bahawa ia berbaloi. Kita juga perlu tahu tentang pemboleh dan
penghalang untuk inovasi.
Oleh itu, secara keseluruhan BL ini
mempunyai banyak kekuatan. Saya simpulkan ketutan BL ini adalah seperti
berikut:
1-
Penyerahan
pembelajaran boleh dilakukan bila-bila masa dan di mana saja dengan menggunakan
sistem rangkaian internet.
2-
Pelajar
mempunyai kebebasan untuk mempelajari bahan atau bahan pembelajaran secara
bebas dengan menggunakan bahan-bahan pengajaran yang disimpan dalam talian.
3-
Aktiviti
perbincangan berlangsung secara online / offline dan berlangsung diluar jam
pelajaran, aktiviti perbincangan berlangsung baik antara peserta didik dengan
guru maupun antara antara peserta didik itu sendiri.
4-
Guru
boleh mengurus dan mengawal pembelajaran yang pelajar lakukan di luar kelas pelajar.
5-
Guru
boleh meminta pelajar untuk mengkaji semula perkara sebelum pengajaran tatap
muka dilakukan dengan menyediakan tugas sokongan.
6-
Pencapaian
sasaran bahan pengajaran boleh dicapai dengan sasaran sasaran
7-
Pembelajaran
menjadi fleksibel dan tidak kaku
Tentunya, pembelajaran dengan konsep
kombinasi / pembauran selain mempunyai kelebihan-kelebihan di atas juga
mempunyai kekurangan-kekurangan, antara lain:
1-
Guru
perlu mempunyai kemahiran dalam menganjurkan e-pembelajaran
2-
Pengajar
perlu menyiapkan masa untuk membangunkan dan menguruskan pembelajaran sistem
e-learning, seperti membangunkan bahan, menyiapkan assesment, melakukan
penilaian, serta menjawab atau memberikan kenyataan pada forum yang disampaikan
oleh peserta didik.
3-
Pengajar
perlu menyiapkan rujukan digital sebagai acuan peserta didik dan rujukan
digital yang bersepadu dengan pembelajaran tatap muka
4-
Kemudahan
yang tidak sama dan infrastruktur sokongan dan pemahaman yang rendah terhadap
teknologi.
5-
Strategi
pembelajaran Diperluken oleh guru untuk memaksimumkan pembelajaran campuran
yang berpotensi.
Potensi penerapan pembelajaran
dengan sistem blended learning sangat memungkinkan untuk dilaksanakan, ini
seiring dengan berkembangan teknologi maklumat dan komunikasi bagi dari segi
menjamurnya aplikasi penyokong juga disertai dengan meratanya penggunaan
teknologi tersebut bagi masyarakat, sehingga kekurangan-kekurangan seperti yang
disebutkan di atas dapat diatasi dengan adanya kemahuan guru besar.
mantap refleksi al akh zaper...nampak holistik gitu
BalasPadam