Refleksi Blended Learning

Minggu Pertama
Secara etimologi istilah blended learning terdiri dari dua kata yaitu blended dan learning. Kata blended berarti campuran, bersama untuk meningkatkan kualitas agar bertambah baik (Collins Dictionary) atau formula suatu penyelarasan kombinasi atau perpaduan (Oxford English Dictionary) (Heinze and Procter, 2006:236). Sedangkan learning memiliki makna umum yakni belajar, dengan demikian sepintas mengandung makna pola pembelajaran yang mengandung unsur pencampuran, atau penggabungan antara satu pola dengan pola yang lainnya. Apa yang di campurkan? Elenena (2006) menyampaikan bahwa yang dicampurkan adalah dua unsur utama, yakni pembelajaran di kelas (class room lesson) dengan online learning.
Di atas adalah beberapa definisi blended learning yang yang saya cari di dalam internet untuk memudahkan saya memahami apa itu BL. Pada minggu pertama dalam pembelajaran maya ini ini saya didedahkan pengertian Blended Learning (BL), iaitu "Gabungan teknologi tradisional dan digital yang digabungkan bersama dengan cara membantu pelajar belajar lebih produktif. Pelajar menggunakan masa mereka lebih baik: mereka mencapai lebih banyak ". Pada  langkah 1.4 diadakan kuiz, ini mendorong saya untuk memikirkan semula apa yang diajar di dalam bl. Ia  bagus, kerana ia adalah idea yang lebih luas daripada hanya menambah kaedah dalam talian untuk pengajaran yang sedia ada. Dengan cara ini, ini juga boleh menguji ingatan dan  mendorong saya untuk memikirkan topik dengan cara yang lebih terperinci.
Kebaikan dengan adanya  BL dalam bidang pendidikan, maka pada saat ini sudah dimungkinkan untuk diadakan belajar jarak jauh dengan menggunakan media internet untuk menghubungkan antara mahasiswa dengan pensyarahnya, melihat nilai mahasiswa secara online, melihat jadual kuliah, mengirimkan tugas yang diberikan pensyarah dan sebagainnya, semuannya itu sudah dapat dilakukan.
Kekuatan yang terdapat dapat dalam minggu ini adalah video yang ditunjukan pada minggu ini sangat menarik dan penerangan yang diberikan memudahkan saya memahami isi kandungan pembelajaran BL ini.
Kelemahan yang ada adalah penerangannya sangat ringkas dan memerlukan pencarian bahan lain untuk memahami isi kandungan BL ini.
Cadangan saya pada masa akan datang menggunakan modoretor  yang menarik dan sesuai dengan keadaan.

Minggu Kedua
Walaupun kursus ini direka khas untuk guru dan pelatihan vokasional, ia telah menarik sejumlah besar individu yang bekerja sama sama ada di sektor Pendidikan Tinggi atau sektor sekolah seperti saya. Pada minggu ini banyak peserta berkongsi pengalaman mereka dari pelbagai konteks dan reka bentuk kurikulum dan pedagogi untuk memacu penggunaan teknologi digital. Pendekatan yang lebih fleksibel untuk pembelajaran, membolehkan pelajar mengakses bahan pembelajaran mereka di mana sahaja mereka berada dan dari mana-mana peranti. Sekarang menjadi lebih intuitif bagi pelajar untuk mengambil komputer atau peranti mudah alih untuk mengakses sumber pembelajaran mereka daripada mengambil buku teks .
Minggu ini terdapat banyak perbincangan positif mengenai pendekatan konstruktivisme sosial, cara pembelajaran yang campuran dapat memupuk kemerdekaan pelajar, pemikiran kreatif dan interaksi sosial. Pada minggu ini saya didedahkan dengan :
1-      Alat pemerhatian, alat ini digunakan untuk berforum, berkongsi idea, pendapat dan pengalaman kami sebenarnya telah membantu saya memahami konsep pembelajaran campuran dalam perspektif baru ".
2-      Audit kemahiran digital dan mengulas tentang bagaimana anda merasa seperti 'pemula' atau bahawa anda 'mempunyai banyak belajar'. Bagi mereka yang sudah menggunakan teknologi digital, mereka lebih kreatif dan inovatif. Ia juga bagus untuk melihat peserta menyokong antara satu sama lain melalui langkah-langkah ini.
3-      Pengunaan  Panopto untuk membuat video panduan pengguna dan berkongsi dengan pelajar.
Kekuatan pada minggu ini adalah kesemua maklumat yang disampaikan sangat berguna kepada saya untuk PdPc. Tiada kelemahan yang saya dapati dalam minggu ini.


Minggu Ketiga
Minggu ini kami telah meneroka VLEs. Apakah itu VLEs. VLEs ialah sebuah lingkungan pembelajaran virtual atau yang dikenal dengan virtual learning environment. (VLE) adalah sebuah platform berbasis Web untuk pembelajaran dalam aspek digital yang biasa dipakai oleh beberapa institusi pendidikan. VLEs biasanya: memungkinkan pengguna untuk menjadi lebih terorganisir dalam kelompok-kelompok, kelompok-kelompok dan peran; menyediakan sumber daya, kegiatandan interaksi di dalam sebuah program; menyediakan berbagai tahap penilaian; laporan tentang partisipasi; dan memiliki beberapa tingkat integrasi dengan beberapa sistem kelembagaan lainnya. Bagi orang-orang yang mengedit VLEs mungkin memiliki peran de facto sebagai pembuat dan pendesain lingkungan. VLEs telah diadopsi oleh hampir semua lembaga pendidikan tinggi di anglosphere.
Kesan utama saya pada minggu ini adalah salah satu penerokaan. Anda telah jelas meneroka VLE anda , meneroka alat terbuka yang telah kami perkenalkan, dan meneroka sumber pendidikan terbuka di platform.
Sumber-sumber ini seolah-olah relevan dan bermanfaat kepada saya, dan kebanyakan daripadanya  telah menyediakan pautan kepada pelbagai sumber yang sangat berguna. Alat persembahan multimedia, Prezi. Saya melihat Prezi digunakan dan terkesan, ia lebih menarik daripada PowerPoint yang kelihatan membosankan berbanding. Prezi kini telah menjadi lebih komersil.
Kekuatan yang terdapat pada minggu ini adalah penggunaan prezi ini lebih menarik dan sesuai digunakan kepada pelajar saya. Kelemahannya ialah penggunaan Bahasa Inggeris sangat tinggi dan menyukarkan saya memahami banyak perkataan.  Pada masa akan datang mereka perlu memudahkan dan ia dapat memberi manfaat kepada orang lain.


Minggu Keempat
Teknologi digital digunakan umtuk memudahkan para pelajar mengumpul, menyampaikan, dan menukar sumber yang mereka temukan, dan dalam pembelajaran  BL ini telah memberikan  beberapa contoh pertukaran komuniti yang  sangat hebat. Ada beberapa idea menarik yang menarik melalui aktiviti 'inspirasi kreatif' di Langkah 4.3, dan dengan banyak hiperpautan untuk diikuti - dari mana pasukan kursus.
Dan dalam Langkah 4.6, di mana BL mencadangkan mencari sumber untuk pembelajaran terbalik, 10 komen pertama telah menghasilkan 7 pautan berguna. Anda melihat bagaimana teknologi dapat menimbulkan sumbangan 'pelajar' daripada tindakan peserta dalam kursus ini, dan bagaimana 'pelajar' menyumbang kepada kandungan kursus.
Terima kasih kerana semua sumbangan ini, yang semuanya membantu memperkayakan kursus ini. Perbualan antara peserta adalah satu lagi aspek penting dalam kursus pembangunan profesional seperti ini. Di sini saya fikir kita perlu memberi penghormatan kepada cara FutureLearn menganjurkan komen - di mana balasan dikaitkan dengan komen asal. Kita dapat melihat di mana perbualan lebih lama sedang berkembang, dan mudah mengikuti mereka. Ini berbeza dari beberapa platform MOOC yang lain. Satu lagi yang saya ajar pada masa ini menyusun balasan dan komen dalam susunan kronologi, jadi sukar untuk mengejar kembali untuk melihat komen jawapan yang berkaitan.
Sebagai contoh, dalam Langkah 4.5 Saya menikmati perbincangan mengenai pelajar yang membuat penggambaran diri mereka, dan yang menggunakan kuiz, dan yang menggunakan alat 'ensemble kebangsaan'. Dalam semua ini, anda saling mencabar, dan saya, dan menawarkan idea-idea yang lebih lanjut - sama seperti komuniti profesional harus beroperasi. Kita semua belajar, dan membina pengetahuan komuniti baru ini bersama-sama. Pada peringkat ini peserta kursus sering bimbang tentang mempunyai masa untuk mengambil semuanya. Jika anda merasakan tekanan, berikut adalah beberapa petua:

Minggu Kelima
Minggu ini merupakan minggu terakhir bagi saya mengikuti pembelajran BL. Pada sesi in terdapat banyak komen yang baik tentang bekerja bersama para pelajar untuk membantu mereka melihat nilai ditambah menggunakan kemahiran digital mereka untuk perniagaan kerja dan kajian yang serius, sementara sebahagian daripada anda juga bimbang tentang rakan sekerja yang tidak cuba untuk terlibat dengan digital dunia Langkah 5.2. Linda Danielis berkata:
"Kemahiran digital yang diperlukan dapat dipertimbangkan dalam vena yang sama seperti kemahiran matematik atau celik huruf: pelajar perlu kompeten dalam pemahaman dan aplikasi mereka. Ini bermakna tutor kandungan subjek juga membantu pelajar pelatih ke tahap literasi tinggi dalam matematik, bahasa Inggeris dan teknologi digital ". Sementara Pia Taudal berkata:
"Bagaimanapun saya ... mendapati bahawa kakitangan lebih enggan mengambil latihan baru dalam alatan digital kerana beban kerja dan mungkin sedikit takut akan perkara baru! Oleh itu, apabila saya melihat penemuan utama menyoroti hakikat bahawa pengalaman digital pelajar sangat bergantung pada keyakinan dan keupayaan guru mereka, ia membuat saya tertanya-tanya apa masa depan akan membawa jika kita tidak memastikan untuk sentiasa dikemas kini dan terbuka kepada perkara-perkara baru " . Dalam Langkah 5.4 terdapat beberapa cerita inspirasi dan perbincangan reflektif berharga tentang bagaimana kita boleh menggunakan teknologi untuk melibatkan pelajar yang tidak diurus, dan membantu pelajar dengan keperluan khusus, sama ada secara fizikal atau keadaan, yang akses kepada pembelajaran dan pendidikan dapat berubah dengan apa yang mereka dapat lakukan dengan bantuan teknologi.
Terdapat beberapa komen yang sangat positif mengenai kursus dalam Langkah Ini, dan itu menggalakkan, kerana keseluruhannya adalah untuk mengembangkan komuniti yang indah dalam pengajaran dan latihan inovatif ini.
Pada permulaan kursus kami berkata:
"Menjelang akhir 5 minggu, kami harap anda juga akan melihat dengan tepat di mana anda boleh menggunakan lebih banyak belajar belajar sendiri, dan anda akan bersedia untuk mencadangkan dan membangunkan beberapa teknik baru yang akan menyumbang kepada kejayaan pelajar anda sendiri" .
Banyak komen menunjukkan bahawa peserta telah melakukan perjalanan seperti ini. Oleh itu kami berharap anda semua yang terbaik apabila anda mengambil idea dan teknik ini ke dalam amalan anda. Dan harap bekerjasama dengan anda pada kursus susulan pada Essentials Pembelajaran yang Digabungkan: Amalan Embedding. Kami mempunyai satu permintaan muktamad: kami ingin mengetahui sama ada perjalanan anda terus mengambil idea-idea dari kursus ke dalam amalan anda. Mampu membuktikan kesan seperti ini adalah bagaimana kita memujuk pembiaya kami, Ufi Charitable Trust, dan pembekal dana yang lain, bahawa ia berbaloi. Kita juga perlu tahu tentang pemboleh dan penghalang untuk inovasi.
Oleh itu, secara keseluruhan BL ini mempunyai banyak kekuatan. Saya simpulkan ketutan BL ini adalah seperti berikut:
1-      Penyerahan pembelajaran boleh dilakukan bila-bila masa dan di mana saja dengan menggunakan sistem rangkaian internet.
2-      Pelajar mempunyai kebebasan untuk mempelajari bahan atau bahan pembelajaran secara bebas dengan menggunakan bahan-bahan pengajaran yang disimpan dalam talian.
3-      Aktiviti perbincangan berlangsung secara online / offline dan berlangsung diluar jam pelajaran, aktiviti perbincangan berlangsung baik antara peserta didik dengan guru maupun antara antara peserta didik itu sendiri.
4-      Guru boleh mengurus dan mengawal pembelajaran yang pelajar lakukan di luar kelas pelajar.
5-      Guru boleh meminta pelajar untuk mengkaji semula perkara sebelum pengajaran tatap muka dilakukan dengan menyediakan tugas sokongan.
6-      Pencapaian sasaran bahan pengajaran boleh dicapai dengan sasaran sasaran
7-      Pembelajaran menjadi fleksibel dan tidak kaku
Tentunya, pembelajaran dengan konsep kombinasi / pembauran selain mempunyai kelebihan-kelebihan di atas juga mempunyai kekurangan-kekurangan, antara lain:
1-      Guru perlu mempunyai kemahiran dalam menganjurkan e-pembelajaran
2-      Pengajar perlu menyiapkan masa untuk membangunkan dan menguruskan pembelajaran sistem e-learning, seperti membangunkan bahan, menyiapkan assesment, melakukan penilaian, serta menjawab atau memberikan kenyataan pada forum yang disampaikan oleh peserta didik.
3-      Pengajar perlu menyiapkan rujukan digital sebagai acuan peserta didik dan rujukan digital yang bersepadu dengan pembelajaran tatap muka
4-      Kemudahan yang tidak sama dan infrastruktur sokongan dan pemahaman yang rendah terhadap teknologi.
5-      Strategi pembelajaran Diperluken oleh guru untuk memaksimumkan pembelajaran campuran yang berpotensi.

Potensi penerapan pembelajaran dengan sistem blended learning sangat memungkinkan untuk dilaksanakan, ini seiring dengan berkembangan teknologi maklumat dan komunikasi bagi dari segi menjamurnya aplikasi penyokong juga disertai dengan meratanya penggunaan teknologi tersebut bagi masyarakat, sehingga kekurangan-kekurangan seperti yang disebutkan di atas dapat diatasi dengan adanya kemahuan guru besar.

1 ulasan: